top of page

שבט מוסר (פרשת קורח)

השתדלות של בטיחות

חול המועד פסח, בזין הזמנים, יום חופש, אין דבר מתאים יותר מאשר תכנון מטיול משפחתי,

הוו'יז מכוון אל היעד ובני המשפחה כולם ישובים בעליזות ברכב המשפחתי הגדול. קדימה, אפשר לנסוע?    

לא! חכו רגע! הנחיות בטיחות קריטיות בשבילכם! במיוחד כעת, כשאתם יוצאים לדרך בנסיעה משפחתית ארוכה, יש מספר דברים ששכחתם להביא בחשבון, אז אל תתניעו עדיין בבקשה, ושימו לב. לפני שיהיה מאוחר מדי.

שמעתם על משחק שאלות מציל חיים? או חידון תורני המונע תאונה? כן, זה יכול להיות! במיוחד אם אתם מתכננים נסיעה משפחתית שתארך לפחות מספר שעות. "יש לזכור כי נסיעת חג משפחתית שונה לחלוטין מנסיעת עבודה יומיומית ורגילה, בדרך שבה אתם נוסעים מדי יום כבשגרה. נסיעה פשוטה במסלול קבוע אינה דומה כלל לנסיעה בחברת יתר בני המשפחה, בפרט אם נוסעים גם ילדים צעירים".

לחץ, סביבה רועשת, דרך בלתי מוכרת, צורכי חירום משתנים, כמו: פנצ׳ר פתאומי או תינוק שמקיא מחמת טלטלות הדרך. נסיעה כזו עלולה לידרדר בקלות למצבי סיכון חמורים ולכן יש להיערך אליה מראש".

ההמלצה להורים, המבוגרים שבחבורה, היא לדאוג שהילדים ילכו לשירותים לפני היציאה לדרך, לארגן ציוד מתאים מבעוד מועד משחקים או צעצועים לכל ילד בהתאם לרמתו ולגילו, כדי לאפשר תעסוקה מהנה ומספקת לזמן הנסיעה; להכין מראש את המוזיקה האהובה שתישמע בדרך, כדי לחסוך ויכוחים קולניים מיותרים בחלל הרכב; להצטייד מראש בחטיפים קלים ובבקבוקי שתייה, בסוכריות נגד הקאה לרגישים וכדומה. רצוי להעניק לכל אחד מבני המשפחה המשתתפים בנסיעה תפקיד ייחודי שיתבצע בדרך בזמן מסוים. כאשר כל הנוסעים יהיו עסוקים, רגועים ושלווים - אם בחידון תורני מרתק ואם במשחק שאלות מגבש או כל פעילות נחמדה אחרת - הנסיעה תוכל להתנהל בעז״ה על מי מנוחות, וללא גורמי סיכון מיותרים.

לצאת מן הדעת זו לא רק קלישאה משובשת. זה מה שקורה לכל מי שמבקש לבצע שני דברים במקביל במהלך הנסיעה, אל תנסו! זה בלתי אפשרי בנהיגה. הדעת חייבת להיות ממוקדת בדבר אחד בלבד. כשאתם על הכביש - אל תאפשרו לאף אחד להסיח את דעתכם. הכינו מראש את המסלול הכדאי במכשיר הוו'יז, אל תחכו לזמן הנסיעה. זה מסוכן מדי! ובכלל, אל תיתנו לאף מכשיר חשמלי לסכן אתכם. טפלו בכל מראש, לפני שאתם מתניעים את הרכב ויוצאים לדרך. יודעים למה?

"לפי נתוני הרלב״ד, ההתעסקות במכשיר הוו'יז במהלך הנסיעה מעלה פי 10 את הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית, היסח הדעת לנהגים הוא גורם סיכון גבוה לאסונות בדרך, ולא רק הוו'יז על שולחן הנאשמים, כל התעסקות בטלפון נייד, במערכת אלקטרונית ברכב, החלפת ערוץ ברדיו, שינוי המוזיקה וכדומה, אם מתבצעים במהלך הנהיגה, מסיחים את דעתו של הנהג מהדרך, ומכאן קצרה הדרך, חלילה ולא עלינו, לתאונת דרכים ולקורבנות בנפש".

"סקרי תצפיות שנתיים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בצמתים, מוכיחים כי נוסעים חרדיים רבים אינם חגורים מאחור בחגורת בטיחות, חשוב לדעת כי זהו עניין של חיים ומוות ממש, לא פחות מכך! גם בתאונות שלכאורה אינן קטלניות כמו בלימת חירום פתאומית בשל רכב סמוך שעצר או בשל התנגשות בעץ - חגורת בטיחות מצילת חיים. ילד שאינו חגור - עלול לעוף מהרכב בעת תאונה".

לסיכום, שננו את ארבעת כללי הזהב לפני כל נסיעה משפחתית: תכנון תעסוקה משפחתית. הימנעות ממסיחי דעת. הקפדה על חגורות בטיחות לכל הנוסעים וללא עצירות בשוליים. סעו בזהירות! ושימרו על החיים שלכם. הם יקרים כל כך. לכולנו.

צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שבט מוסר (פרשת וישלח)

שבט מוסר (פרשת וישלח) לעמוד כחומה בפני הילד (ב) הצורך להעניש ילד במסגרת הצבת הגבולות "עונש יכול להינתן אך ורק מתוך תחושת שליטה של ההורה. שיקול הדעת חייב לבוא לפני ביצוע הפעולה", משיב הרב סגל, מאבחן די

שבט מוסר (פרשת ויצא)

שבט מוסר (פרשת ויצא) לעמוד כחומה בפני הילד (א') לפעמים אנחנו עומדים ממש כחסרי אונים ושואלים, מה קורה כשהילד בבית מתפרץ בכעס בלתי נשלט שעלול לטלטל את כל המשפחה? במקומון בקהילה (פנינה, אב תש"פ) כתבה הג

שבט מוסר (פרשת וישלח)

שבט מוסר (פרשת וישלח) לעמוד כחומה בפני הילד (ב) הצורך להעניש ילד במסגרת הצבת הגבולות "עונש יכול להינתן אך ורק מתוך תחושת שליטה של ההורה. שיקול הדעת חייב לבוא לפני ביצוע הפעולה", משיב הרב סגל, מאבחן די

bottom of page