top of page

מה לימדה אותי הפרשה (פרשת בהר)

קשב או ריכוז? - חלק ד'

כאשר ההורים מביאים ילד לאבחון ומעבירים את השאלון למוסד החינוכי, היא מדגישה, חשוב מאוד לבקש לא להגזים ולא להמעיט אלא לכתוב באופן מדויק ומפורט את דעת הצוות.

חשוב להבין שלעיתים נדרשות סבלנות והתמדה עד להתאמה מיטבית של הטיפול, והמעקב אצל הרופא חשוב". לגבי טיפולים נוספים מדגישה ד״ר יערי כי "התמיכה והטיפול הרגשי חשובים מאוד גם הם.

בשלב המעקב, אומרת ד״ר יערי, קיים גם כן הבדל חשוב בין הנערים והנערות בציבור החרדי. "הבנים לא בבית, ולכן להורים אין בדרך כלל אפשרות לעקוב אחרי התאמת הטיפול התרופתי והם מסתמכים רק על הצוות בישיבה. אני לא מעודדת את זה, ומבקשת מההורים שיתחילו בטיפול בזמן שהילד בבית כדי שיוכלו לראות איך התרופה משפיעה עליו".

במקום אחר הם היו שורדים

מה קורה לבני הנוער שלנו אחרי שהם צולחים את שלבי האבחון, הטיפול והמעקב בלי תקלות מיותרות? איך מתמודדת איתם המערכת החינוכית?

"המצב לא אידיאלי בכלל", אומרת ד״ר יערי גלויות. "אצל הבנות יש מידה מסוימת של הכלה. הצוות רחב יותר והניסיון שלו בהתמודדות עם הפרעת קשב רב יותר. כאשר הפרעת הקשב משמעותית ניתן גם לקבל תקציב נוסף ממשרד החינוך המאפשר לבית הספר לתת יותר תמיכה. המצב לא מושלם אבל יש מודעות משמעותית.

"אצל הבנים, לעומת זאת, במסגרת הטיפוסית נער עם הפרעת קשב הוא בסיכון גבוה מאוד לנשור מהמסגרת. חשוב להבין כי נער עם הפרעת קשב הוא בסיכון גבוה יותר לנשירה מהמסגרת בכל מקום, חרדי או חילוני - אבל המסגרות החרדיות לבנים פחות ערוכות להתמודדות, ומבחר המסגרות האפשרי קטן יותר.

"נער עם הפרעת קשב יתקשה להקשיב, יפטפט, עלול להפריע. יכול להיות שיאחר לתפילות בבוקר או שהצוות יחליט ש'יש לו בעיה עם סמכות' ומהר מאוד ייתפס כ'לא רציני' ואולי כמישהו שעלול להשפיע באופן לא רצוי על נערים אחרים בסביבתו.

"הסיכוי שלו לא להישאר בישיבה גבוה, ואם הוא עף מהמסגרת, ההורים יתקשו למצוא לו ישיבה אחרת מתאימה. יכול להיות שיישב בבית כמה חודשים, או יתחיל לעבור מישיבה לישיבה והדרך משם לנשירה מוחלטת קצרה, בעיקר כיוון שאין מסגרות מתאימות. "חלק מהנערים אינם נערים בעייתיים מאוד שלא היו מסתדרים בשום מקום. מדובר בנערים שבמערכת אחרת, יותר מכילה, היו שורדים, ואפילו נחשבים נורמטיביים.

"נכון, יש היום יותר מודעות, המצב טוב יותר מפעם. אבל עדיין הרבה נערים נושרים וגם מאבדים את דרכם בדת - רק משום שהמסגרות החינוכיות לא מסוגלות להתמודד עם הפרעת הקשב שלהם".

עד שהמצב ישתנה, לד"ר יערי יש טיפ חשוב אחד להורים. אם יש סיבה לחשוד שלילד יש הפרעת קשב, ממש לא כדאי לחכות לישיבה כדי לאבחן אותה. ילד שמטופל מגיל צעיר הוא בעל סיכויים טובים הרבה לעבור את גיל ההתבגרות בשלום.

"לא לוותר על אבחון. לעולם לא מאוחר מדי, ותמיד אפשר להתחיל טיפול. נוסף על כך, חשבו מה עוד אפשר לעשות - לדוגמה, שקלו לקחת חונך ובחרו אותו בקפידה", אומרת ד״ר יערי. "ילד עם הפרעת קשב שהתחיל עכשיו טיפול תרופתי צריך לעיתים לרכוש כעת הרגלי למידה שחבריו רכשו מזמן, ויכול להפיק המון מחונך מתאים ותומך. חשוב לבחור אברך עם סבלנות וכבוד לילד, שיעבוד איתו בהדרגה, יבין אותו, יקבל את הקשיים שלו בנעימות ולא יביך אותו. לא כל אחד מתאים לכך".

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה לימדה אותי הפרשה (פרשת וישלח)

מה לימדה אותי הפרשה (פרשת וישלח) ההגיון שבהגיינה (א) . בראשית (לב, ו): "וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ". נושא ההגיינה האישית מלווה אותנו בשנה האחרונה החולפות והנוכחית ביתר שאת

מה לימדה אותי הפרשה (פרשת ויצא)

מה לימדה אותי הפרשה (פרשת ויצא) מעשה הורים סימן לילדים (ג') בראשית (כה, יט): "אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק'". זהו מקרה קלאסי של העברה בין־דורית, שבו ההורים אינם מודעים לתהליך שהם עצמם מניעים, או אולי

פרשת לך לך  - מה לימדה אותי הפרשה

מבט נכון אל עבר ילדינו הנשואים ךָ וגו' וּמִ בֵּ ית אָבִ יךָ'".ךְ לל בראשית (יב, א): " ְ ֶ למה הילדים מפסיקים להתייעץ עם ההורים אחרי הנישואים, והאם זה משתנה בהמשך? בעלון הידברות (תש"פ) כתב הרב אפ

bottom of page